اهداف و برنامه ها

در راستاي رسالت و ماموريت آموزش و پرورش و جهت دهي به رشد همه جانبه دانش آموزان بر پايه تعاليم و دستورات دين مبين اسلام، اهداف دوره راهنمايي تحصيلي به شرح زير تعيين مي شود. مديران، برنامه ريزان و همه افرادي كه در تعليم و تربيت دانش آموزان نقشي برعهده دارند، مكلفند در برنامه ريزي امور، سازماندهي فعاليت ها و انجام وظايف مربوط به گونه اي اقدام نمايند كه تا پايان دوره تحصيلي دستيابي دانش آموزان به اهداف تعيين شده ممكن باشد.


اعتقادي:

1-      اصول دين را باور دارد و برمبناي آن عمل مي كند.

2-      خدا را به دليل ربوبيت شايسته اطاعت مي داند.

3-      با انبياء و ائمه معصومين(ع) آشنايي دارد و به مطالعه زندگي آنها علاقه نشان مي دهد.

4-      با ولايت فقيه آشنايي دارد و رابطه آن را به امامت مي داند.

5-      به رعايت تولي و تبري توجه دارد.

6-      با اولياء دين، بزرگان و شخصيت هاي اسلامي آشنايي دارد و به مطالعه زندگي آنها علاقه نشان مي دهد.

7-      به قيامت و حساب در آن روز را باور دارد و خود را در رابطه با اعمالش در نزد خداوند مسئول مي داند.

8-      نماز را مهمترين راه ارتباط با خدا مي داند و به خواندن نمازهاي پنج گانه عادت كرده است.

9-      قرآن را صحيح قرائت مي كند و با برخي از قصص آن آشناست.

10-  با تاريخ صدر اسلام آشنا است و به آن علاقه نشان ميدهد.

11-  فروع دين را مي داند.

12-  مي تواند از رساله عمليه خاص سنين خود استفاده كند.

13-  احكام تقليد را مي داند و مرجعي براي خود انتخاب كرده است.

14-  احكام مربوط به محرم و نامحرم را رعايت مي كند.

15-  به انجام امر به معروف و نهي از منكر علاقه نشان مي دهد.

16-  معناي جهاد و شهادت را مي داند و به حضور در صحنه هاي دفاع از دين علاقه نشان مي دهد.

17-  زمان ها و مكانهاي مقدس را مي شناسد و به وظيفه خود در مقابل آنها عمل مي كند.

18-  در مسجد با رغبت حضور مي يابد و در برنامه هاي عبادي، فرهنگي و اجتماعي آن شركت فعالانه دارد.


اخلاقي:

1-      راستگو، امانت دار و راز نگهدار است.

2-      به ارزش هاي اخلاقي علاقه نشان مي دهد.

3-      به ارزش ها و توانايي هاي خود آگاه است و سعي در پرورش آنها دارد.

4-      دختري عفيف و باحياء و پسري شجاع و غيور است.

5-      اطاعت از والدين را وظيفه مي داند.

6-      براي انجام كارهاي خود شخصا اقدام مي كند و خود را از مشورت ديگران بي نياز نمي داند.

7-      موفقيت ديگران را ارج مي نهد و خود نيز براي رسيدن به موفقيت تلاش مي كند.

8-      به ديگران كمك مي كند و در رفع ضعفهاي آنها مي كوشد.

9-      از لباسهاي مناسب اسلامي ايراني استفاده مي كند.

10-  اوقات فراغت خود را با فعاليتهاي مناسب پر مي كند.

11-  وضع ظاهري خود را باتوجه به موازين ديني و اجتماع مرتب مي كند.

12-  توانايي عفو كردن ديگران در او بوجود آمده است.

13-  با دقت در اعمال خود نسبت به ديگران زمينه اشتباه و خطاي آنها را در مورد خود ازبين مي برد.

14-  رعايت احترام ديگران را در صحبت با آنها لازم مي داند و با جملات احترام آميز سخن مي گويد.

15-  كاري از ديگران خواستن را مگر در صورت ناچاري امري ناپسند مي داند.

16-  به پيشرفت كشور خود و هموطنانش اهميت مي دهد و يكپارچگي ملي را با ارزش مي داند.

17-  استفاده از تجربه بزرگترها را براي پيشرفت خود و ديگران لازم مي داند.

18-  قبل از عمل فكر مي كند.

19-  به انتقاد از خود و ديگران اهميت مي دهد.

20-  خوب را از بد تشخيص مي دهد و گرايش به خوبي دارد.

21-  رفتاري متعادل دارد و سعي مي كند بر احساسات خود تسلط يابد.

22-  به رعايت نظم و انضباط عادت كرده است.

23-  رعايت قانون را براي حفظ حقوق همه لازم مي داند.


علمي و آموزشي:

1-      نسبت به پديده هاي علمي، محيطي و تجربي حساس است و ارتباط آنها را درك مي كند.

2-      اطلاعات لازم را در حوزه هاي علوم طبيعي، انساني و اجتماعي كسب كرده و به نقش علوم و كاربرد آنها در پيشرفت جامعه آگاه است.

3-      با زبان و ادب فارسي مانوس است و در كاربرد مهارتهاي زباني و استفاده از متون ساده ادبي توانايي دارد.

4-      مهارت هاي پايه را در رياضيات مي داند و با نقش و كاربرد آن در زندگي و پيشرفت ساير علوم آشنا است.

5-      با زبان عربي براي فهم بهتر قرآن و احاديث و ادعيه و ادبيات فارسي تا حدودي آشنا است.

6-      با يك زبان خارجه در حد توانايي مكالمه ساده و روزمره آشنايي دارد.

7-      مي تواند از رسانه هاي ارتباطي براي كسب اطلاعات استفاده كند.

8-      جامعه خود و مشاغل آن را تاحدي مي شناسد و براي زندگي در جامعه مهارت كافي دارد.

9-      نسبت به كاربرد علم در بهبود روش هاي انجام كار آگاه است.

10-  روحيه علمي، قدرت استدلال و تفكر انتقادي و خلاق دارد.

11-  نحوه يادگيري خود را مي فهمد.

12-  شيوه صحيح مطالعه و تحقيق را مي داند.

13-  به تفكر و مباحثه علاقه مند است و با روش تحقيق آشنايي عملي دارد.


فرهنگي هنري:

1-      با استعدادهاي خود آشنا است و سعي در پرورش آنها دارد.

2-      ابعاد زيبايي را در مخلوقات الهي توصيف مي كند.

3-      از مشاهده و بررسي آثار هنري لذت مي برد.

4-      با استعدادهاي هنري خود آشنا است و سعي در پرورش آنها دارد.

5-      از تجارب و دستاوردهاي فرهنگي ديگران استفاده مي كند و از تقليد كوركورانه اجتناب مي ورزد.

6-      با برخي از هنرهاي اسلامي و ايراني آشنا است.

7-      به مطالعه متون ادبي و فرهنگي علاقه مند است.

8-      با فرهنگ و آداب و سنن مطلوب جامعه آشنا است و نسبت به آن ها احساس تعهد مي كند.

9-      آثار هنري و فرهنگي را با توجه به تاثيرات آن ها در رشد انسان بررسي مي كند.


اجتماعي:

1-      وظايف خود را در مقابل خانواده، دوستان و همسايگان رعايت مي كند.

2-      نظرات اصلاحي ديگران را در مورد خود جويا مي شود و از آنها استفاده مي كند.

3-      براي گرفتن حق خود و ديگران تلاش مي كند.

4-      در انجام كارها از ديگران كمك مي گيرد و به ديگران نيز كمك مي كند.

5-      در كارهاي گروهي و اجتماعي شركت مي كند و به اهميت نقش رهبري و وظايف اعضاء واقف است.

6-      براي كسب موفقيت تلاش مي كند و از موفقيت هاي ديگران نيز شاد مي شود.

7-      به اهميت قانون واقف است و رعايت آن را مفيد و ضروري مي داند.

8-      به وظايف و مسئوليت هاي خود آگاه و نسبت به انجام آنها پاي بند است.

9-      به كساني كه مسئوليت خود را انجام نمي دهند با شيوه مناسب تذكر مي دهد.

10-  موفقيت هاي جامعه خود را در صحنه هاي بين المللي ارج مي نهد.

11-  با معني ايثار آشنا است و درموقع لزوم از خودگذشتگي نشان مي دهد.

12-  در برابر خدمت ديگران قدرشناس است و از آنها تشكر مي كند.

13-  نقش زن و مرد را در خانواده و اجتماع مي داند.

14-  خدمت كردن به مردم و ميهن را وظيفه مي داند.


زيستي:

1-      كاركرد و وظايف اعضاي بدن را مي شناسد و تناسب آنها را حفظ مي كند.

2-      با بهداشت فردي و اجتماعي آشنا است و آن را رعايت مي كند.

3-      در حفظ و احياي محيط زيست كوشش مي كند.

4-      براي حفظ سلامتي خود ورزش مي كند و در رشته ورزشي مورد علاقه خود داراي مهارت نسبي است.

5-      با كمك هاي اوليه آشنايي دارد و مي تواند از آنها در مواقع لزوم استفاده كند.

6-      برخي از بيماريها و عوامل بيماري زا را مي شناسد و راههاي پيشگيري از آنها را مي داند.

7-      نقش تغذيه را در حفظ سلامت بدن مي داند و با تغذيه مناسب سلامتي خود را حفظ مي كند.


سياسي:

1-      سلسله مراتب حاكميت در نظام جمهوري اسلامي را مي داند.

2-      تفاوت حكومت ديني مبتني بر ولايت فقيه را با ساير حكومت ها مي داند.

3-      با تاريخ سياسي ايران معاصر و مبارزات سياسي بنيانگذار جمهوري اسلامي آشنايي دارد.

4-      نسبت به سرنوشت مسلمانان جهان حساس است.

5-      راه هاي حفظ استقلال، آزادي و عدم وابستگي را مي شناسد.

6-      با فعاليت هاي سياسي و شيوه مبارزه پيامبران و ائمه معصومين(ع) در دفاع از حق آشنا است.

7-      داراي روحيه سلحشوري و دفاع از كيان كشور اسلامي است.

8-      با انتخابات و نقش آراي عمومي در جامعه آشنا است.

9-      در مواجهه با تبليغات دشمنان ميهن اسلامي از خود هوشياري نشان مي دهد.

10-  اهميت وحدت و امنيت ملي را درك مي كند.

11-  نقش مردم و دين را در حكومت مي داند.


اقتصادي:

1-      ارزش كار را براي بهبود وضعيت فردي و اجتماعي مي داند.

2-      در حفظ وسايل خود مي كوشد و با ترميم آن ها حداكثر استفاده را از آن ها مي كند.

3-      اهميت آمادگي براي كار بيشتر و پرهيز از راحت طلبي را در پيشرفت اقتصادي جامعه مي داند.

4-      نسبت به حفظ و توسعه منابع اقتصادي ملي و منطقه اي خود حساس است.

5-      مالكيت ديگران را محترم مي شمارد و نسبت به رعايت آن حساس است.

6-      به نقش مشاغل و حرف در زندگي فردي و اجتماعي آگاه است.

7-      منابع اقتصادي كشور و محيط زندگي خود را مي شناسد و نقش آن را در رفاه عمومي مي داند.

8-      احكام اقتصادي اسلام را مي داند و در حد وظيفه به آن ها پايبند است.

9-      براي حمايت از توليدات داخلي استفاده از آن ها را بر كالاهاي مشابه خارجي ترجيح مي دهد.

10-  به مشاركت در فعاليت هاي اقتصادي علاقه مند است.