در راستاي رسالت و ماموريت آموزش و پرورش و جهت دهي به رشد همه جانبه دانش آموزان بر پايه تعاليم و دستورات دين مبين اسلام، اهداف دوره راهنمايي تحصيلي به شرح زير تعيين مي شود. مديران، برنامه ريزان و همه افرادي كه در تعليم و تربيت دانش آموزان نقشي برعهده دارند، مكلفند در برنامه ريزي امور، سازماندهي فعاليت ها و انجام وظايف مربوط به گونه اي اقدام نمايند كه تا پايان دوره تحصيلي دستيابي دانش آموزان به اهداف تعيين شده ممكن باشد.
اعتقادي:
1- اصول دين را باور دارد و برمبناي آن عمل مي كند.
2- خدا را به دليل ربوبيت شايسته اطاعت مي داند.
3- با انبياء و ائمه معصومين(ع) آشنايي دارد و به مطالعه زندگي آنها علاقه نشان مي دهد.
4- با ولايت فقيه آشنايي دارد و رابطه آن را به امامت مي داند.
5- به رعايت تولي و تبري توجه دارد.
6- با اولياء دين، بزرگان و شخصيت هاي اسلامي آشنايي دارد و به مطالعه زندگي آنها علاقه نشان مي دهد.
7- به قيامت و حساب در آن روز را باور دارد و خود را در رابطه با اعمالش در نزد خداوند مسئول مي داند.
8- نماز را مهمترين راه ارتباط با خدا مي داند و به خواندن نمازهاي پنج گانه عادت كرده است.
9- قرآن را صحيح قرائت مي كند و با برخي از قصص آن آشناست.
10- با تاريخ صدر اسلام آشنا است و به آن علاقه نشان ميدهد.
11- فروع دين را مي داند.
12- مي تواند از رساله عمليه خاص سنين خود استفاده كند.
13- احكام تقليد را مي داند و مرجعي براي خود انتخاب كرده است.
14- احكام مربوط به محرم و نامحرم را رعايت مي كند.
15- به انجام امر به معروف و نهي از منكر علاقه نشان مي دهد.
16- معناي جهاد و شهادت را مي داند و به حضور در صحنه هاي دفاع از دين علاقه نشان مي دهد.
17- زمان ها و مكانهاي مقدس را مي شناسد و به وظيفه خود در مقابل آنها عمل مي كند.
18- در مسجد با رغبت حضور مي يابد و در برنامه هاي عبادي، فرهنگي و اجتماعي آن شركت فعالانه دارد.
اخلاقي:
1- راستگو، امانت دار و راز نگهدار است.
2- به ارزش هاي اخلاقي علاقه نشان مي دهد.
3- به ارزش ها و توانايي هاي خود آگاه است و سعي در پرورش آنها دارد.
4- دختري عفيف و باحياء و پسري شجاع و غيور است.
5- اطاعت از والدين را وظيفه مي داند.
6- براي انجام كارهاي خود شخصا اقدام مي كند و خود را از مشورت ديگران بي نياز نمي داند.
7- موفقيت ديگران را ارج مي نهد و خود نيز براي رسيدن به موفقيت تلاش مي كند.
8- به ديگران كمك مي كند و در رفع ضعفهاي آنها مي كوشد.
9- از لباسهاي مناسب اسلامي ايراني استفاده مي كند.
10- اوقات فراغت خود را با فعاليتهاي مناسب پر مي كند.
11- وضع ظاهري خود را باتوجه به موازين ديني و اجتماع مرتب مي كند.
12- توانايي عفو كردن ديگران در او بوجود آمده است.
13- با دقت در اعمال خود نسبت به ديگران زمينه اشتباه و خطاي آنها را در مورد خود ازبين مي برد.
14- رعايت احترام ديگران را در صحبت با آنها لازم مي داند و با جملات احترام آميز سخن مي گويد.
15- كاري از ديگران خواستن را مگر در صورت ناچاري امري ناپسند مي داند.
16- به پيشرفت كشور خود و هموطنانش اهميت مي دهد و يكپارچگي ملي را با ارزش مي داند.
17- استفاده از تجربه بزرگترها را براي پيشرفت خود و ديگران لازم مي داند.
18- قبل از عمل فكر مي كند.
19- به انتقاد از خود و ديگران اهميت مي دهد.
20- خوب را از بد تشخيص مي دهد و گرايش به خوبي دارد.
21- رفتاري متعادل دارد و سعي مي كند بر احساسات خود تسلط يابد.
22- به رعايت نظم و انضباط عادت كرده است.
23- رعايت قانون را براي حفظ حقوق همه لازم مي داند.
علمي و آموزشي:
1- نسبت به پديده هاي علمي، محيطي و تجربي حساس است و ارتباط آنها را درك مي كند.
2- اطلاعات لازم را در حوزه هاي علوم طبيعي، انساني و اجتماعي كسب كرده و به نقش علوم و كاربرد آنها در پيشرفت جامعه آگاه است.
3- با زبان و ادب فارسي مانوس است و در كاربرد مهارتهاي زباني و استفاده از متون ساده ادبي توانايي دارد.
4- مهارت هاي پايه را در رياضيات مي داند و با نقش و كاربرد آن در زندگي و پيشرفت ساير علوم آشنا است.
5- با زبان عربي براي فهم بهتر قرآن و احاديث و ادعيه و ادبيات فارسي تا حدودي آشنا است.
6- با يك زبان خارجه در حد توانايي مكالمه ساده و روزمره آشنايي دارد.
7- مي تواند از رسانه هاي ارتباطي براي كسب اطلاعات استفاده كند.
8- جامعه خود و مشاغل آن را تاحدي مي شناسد و براي زندگي در جامعه مهارت كافي دارد.
9- نسبت به كاربرد علم در بهبود روش هاي انجام كار آگاه است.
10- روحيه علمي، قدرت استدلال و تفكر انتقادي و خلاق دارد.
11- نحوه يادگيري خود را مي فهمد.
12- شيوه صحيح مطالعه و تحقيق را مي داند.
13- به تفكر و مباحثه علاقه مند است و با روش تحقيق آشنايي عملي دارد.
فرهنگي هنري:
1- با استعدادهاي خود آشنا است و سعي در پرورش آنها دارد.
2- ابعاد زيبايي را در مخلوقات الهي توصيف مي كند.
3- از مشاهده و بررسي آثار هنري لذت مي برد.
4- با استعدادهاي هنري خود آشنا است و سعي در پرورش آنها دارد.
5- از تجارب و دستاوردهاي فرهنگي ديگران استفاده مي كند و از تقليد كوركورانه اجتناب مي ورزد.
6- با برخي از هنرهاي اسلامي و ايراني آشنا است.
7- به مطالعه متون ادبي و فرهنگي علاقه مند است.
8- با فرهنگ و آداب و سنن مطلوب جامعه آشنا است و نسبت به آن ها احساس تعهد مي كند.
9- آثار هنري و فرهنگي را با توجه به تاثيرات آن ها در رشد انسان بررسي مي كند.
اجتماعي:
1- وظايف خود را در مقابل خانواده، دوستان و همسايگان رعايت مي كند.
2- نظرات اصلاحي ديگران را در مورد خود جويا مي شود و از آنها استفاده مي كند.
3- براي گرفتن حق خود و ديگران تلاش مي كند.
4- در انجام كارها از ديگران كمك مي گيرد و به ديگران نيز كمك مي كند.
5- در كارهاي گروهي و اجتماعي شركت مي كند و به اهميت نقش رهبري و وظايف اعضاء واقف است.
6- براي كسب موفقيت تلاش مي كند و از موفقيت هاي ديگران نيز شاد مي شود.
7- به اهميت قانون واقف است و رعايت آن را مفيد و ضروري مي داند.
8- به وظايف و مسئوليت هاي خود آگاه و نسبت به انجام آنها پاي بند است.
9- به كساني كه مسئوليت خود را انجام نمي دهند با شيوه مناسب تذكر مي دهد.
10- موفقيت هاي جامعه خود را در صحنه هاي بين المللي ارج مي نهد.
11- با معني ايثار آشنا است و درموقع لزوم از خودگذشتگي نشان مي دهد.
12- در برابر خدمت ديگران قدرشناس است و از آنها تشكر مي كند.
13- نقش زن و مرد را در خانواده و اجتماع مي داند.
14- خدمت كردن به مردم و ميهن را وظيفه مي داند.
زيستي:
1- كاركرد و وظايف اعضاي بدن را مي شناسد و تناسب آنها را حفظ مي كند.
2- با بهداشت فردي و اجتماعي آشنا است و آن را رعايت مي كند.
3- در حفظ و احياي محيط زيست كوشش مي كند.
4- براي حفظ سلامتي خود ورزش مي كند و در رشته ورزشي مورد علاقه خود داراي مهارت نسبي است.
5- با كمك هاي اوليه آشنايي دارد و مي تواند از آنها در مواقع لزوم استفاده كند.
6- برخي از بيماريها و عوامل بيماري زا را مي شناسد و راههاي پيشگيري از آنها را مي داند.
7- نقش تغذيه را در حفظ سلامت بدن مي داند و با تغذيه مناسب سلامتي خود را حفظ مي كند.
سياسي:
1- سلسله مراتب حاكميت در نظام جمهوري اسلامي را مي داند.
2- تفاوت حكومت ديني مبتني بر ولايت فقيه را با ساير حكومت ها مي داند.
3- با تاريخ سياسي ايران معاصر و مبارزات سياسي بنيانگذار جمهوري اسلامي آشنايي دارد.
4- نسبت به سرنوشت مسلمانان جهان حساس است.
5- راه هاي حفظ استقلال، آزادي و عدم وابستگي را مي شناسد.
6- با فعاليت هاي سياسي و شيوه مبارزه پيامبران و ائمه معصومين(ع) در دفاع از حق آشنا است.
7- داراي روحيه سلحشوري و دفاع از كيان كشور اسلامي است.
8- با انتخابات و نقش آراي عمومي در جامعه آشنا است.
9- در مواجهه با تبليغات دشمنان ميهن اسلامي از خود هوشياري نشان مي دهد.
10- اهميت وحدت و امنيت ملي را درك مي كند.
11- نقش مردم و دين را در حكومت مي داند.
اقتصادي:
1- ارزش كار را براي بهبود وضعيت فردي و اجتماعي مي داند.
2- در حفظ وسايل خود مي كوشد و با ترميم آن ها حداكثر استفاده را از آن ها مي كند.
3- اهميت آمادگي براي كار بيشتر و پرهيز از راحت طلبي را در پيشرفت اقتصادي جامعه مي داند.
4- نسبت به حفظ و توسعه منابع اقتصادي ملي و منطقه اي خود حساس است.
5- مالكيت ديگران را محترم مي شمارد و نسبت به رعايت آن حساس است.
6- به نقش مشاغل و حرف در زندگي فردي و اجتماعي آگاه است.
7- منابع اقتصادي كشور و محيط زندگي خود را مي شناسد و نقش آن را در رفاه عمومي مي داند.
8- احكام اقتصادي اسلام را مي داند و در حد وظيفه به آن ها پايبند است.
9- براي حمايت از توليدات داخلي استفاده از آن ها را بر كالاهاي مشابه خارجي ترجيح مي دهد.
10- به مشاركت در فعاليت هاي اقتصادي علاقه مند است.