اخبار/مقالات
معرفی ۲
فلسفه براي کودکان درکلاس درس

استخوانبندي برنامة «فلسفه براي كودكان و نوجوانان» P4C به تدريج در دانشگاه مونتكلير شكل گرفت و يا علاوه بر فراهم آوردن كتابهاي درسي متحد الشكل (داستان هاي فلسفي براي كودكان)، طرح آموزشي واحدي پيدا كرد كه در آن دانش آموزان سطوح مختلف با قرائت بخشي از داستان با صداي بلند , كلاس را آغاز مي كنند. به اين نحو كه، بچه‌هاي يك كلاس، بهمراه معلمشان حلقه‌وار دور هم مي‌نشينند و رودر روي هم با يكديگر به مباحثه مي‌پردازند(كه اين حلقه همان حلقة كندوكاو[SH1]  است). شاگردان، قسمت تعيين شدة كتاب را با صداي بلند مي‌خوانند، البته نه بيشتر از يك پاراگراف در هر بار (توزيع يكسان وقت هم در ميان كودكان نبايد فراموش شود كه پيامدها و استلزامات دموكراتيكي بهمراه دارد). وقتي قرائت يك پاراگراف تمام شد، معلم با اين پرسشها شروع مي‌كند:

 آيا در اين متن چيز مبهمي براي شما وجود دارد؟ آيا مي‌توانيد احساس خودتان را در قالب يك پرسش بيان كنيد؟ سپس معلم پرسش هر دانش‌آموز را بر روي تخته سياه مي‌نويسد و نام دانش‌آموز را بهمراه شمارة صفحه و شمارة سطرِ مورد بحث در كنار آن يادداشت مي‌كند. پس از آن مي‌پرسد چه كسي مي‌خواهد بحث را آغاز كند. دست‌ها بالا مي‌رود و معلم يكي از دانش‌آموزان را انتخاب مي‌كند تا در بارة پرسشها نوشته شده بر روي تخته بحث را شروع كند. در لحظة مناسب، معلم ممكن است تمريني را در خصوص آن موضوع خاص از كتاب كمك آموزشي مطرح كند. فرض كنيد كه پرسش چيزي شبيه به اين است: «آيا هري و بيل دوست هم هستند؟» بزودي كودكان شروع به درك اين نكته خواهند كرد كه مفهوم دوستي، مبهم يا دو پهلو است يا هر دو ايراد را دارد و بدين ترتيب معلم مي‌تواند بحثي را در زمينه ماهيت «دوستي» مطرح كند. (به طور حتم، استلزامات اخلاقيِ رابطة دوستي توسط دانش‌آموزان مورد توجه قرار مي‌گيرد). بدين طريق، كودكان با مفهوم دوستي آشنا و درگير مي‌شوند و پيشرفت كار مي‌تواند آنها را نه تنها در فلسفه بلكه در تمامي مطالعاتي كه در آنها با مفاهيمي سرو كار دارند كمك كند. اين روشي است كه فكر آنها را برمي‌انگيزد و تا زمانيكه قابليت نقادي و خود انتقادي را در آنها پديد نياورد، آرام نمي‌گيرد و اين به نوبة خود آنها را به «خود-اصلاحي» سوق مي‌دهد.

برگرفته از گفتگو  سعيد ناجي  با بنيانگذار اين [SH2] برنامه ، متيو ليپمن


 


معرفی ۱

این صفحه به منظور ارتباط با دانش آموزان راهنمایی مدرسه سوده و در میان گذاشتن اهداف و نتایج برنامه فبک(فلسفه برای کودکان) با آنها، طراحی شده است. همچنین بازی ها، معما ها و فعالیت های طرح شده در این صفحه از سایت می تواند شما را با فرایندهای جذاب فکری بیشتر آشنا سازد.

اگر نيت‌ يكساله‌ داريد گندم‌ بكاريد، اگر نيت‌ ده‌ ساله‌ داريد، درخت‌ غرس‌ كنيد، اگر نيت‌ صدساله‌ داريد، کودکان متفکر‌ تربيت‌ كنيد.( امير کبير)

برنامه فلسفه برای کودکان چیست؟

در برخورد اول با برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان(فبک[1]) ممکن است تصور شود که این برنامه قصد دارد به کودکان اندیشه های پیچیده و دشوار فلاسفه را آموزش دهد اما این تصور با آنچه این برنامه به دنبال آن است فرسنگ ها فاصله دارد. منظور از فلسفه در این برنامه، تمرين  و يادگيري مهارت‌هاي استدلالي و مهارت‌هاي تفکر عميق و جامع است که ما را از سطحي نگري و ساده انگاري دور کرده و درک عميقي از معناي زندگي عايدمان ميسازد.

چرا فلسفه برای کودکان

هدف این برنامه به طور کلی پرورش تفکر خلاق، تفکر انتقادی و  تفکر مراقبتی يا همدلانه است. اين برنامه بر آنست تا به کودکان و نوجوانان کمک کند تا دنياي اطراف خود را بهتر بشناسند، همچنين تصور درستي از خودشان داشته و از پذيرفتن عقايد ديگران بدون دليل و تحت تاثير جوسازي هاي  موجود ار طرف دوستان، رسانه ها و غيره به عقايد و ايده هاي  نادرست تن در ندهند.

اگر اهداف اين برنامه را به اهداف جزئي تري تقسيم کنيم ميتوان اهداف زير را جزو اهداف اين برنامه دانست:

  • اهداف آموزشی: برای کمک به رشد مهارت در زبان و ایجاد مهارتهای گفتاری و شنیداری
  • اهداف شناختی: ایجاد تحول در فکرکردن، پرسش کردن تصور کردن و استدلال کلامی
  • اهداف اخلاقی اجتماعی: رشد اعتماد به نفس کودکان در این مورد که خودشان میتوانند به تنهایی فکر کنند، و تشویق دررفتار مسئولانه در برابر دیگران.

     برنامه فلسفه برای کودکان یادگیری کودک را عمیق و غنی می کند و او را تشویق می کند تا :

  • در جمع همسالان به بحث و گفتگو بپردازد، نظرات خود را اعلام کند
  • برای گفته­هایش دلیل بیاورد و از عقایدش به درستی دفاع کند
  • به نظرات دیگران گوش دهد
  • احتمالات دیگر را نیز در نظر بگیرد
  • قضاوت های بهتری انجام دهد


[1] Philosophy for children (P4C)