سخن مسئول پژوهش

 

تغییر رویکردهای آموزشی، نوآوری در روشهای تدرسی و ارائه ی محتوا با روش های اثر بخش، از حیاتی ترین برنامه های توسعه و پیشرفت علوم تجربی در هر جامعه ای محسوب می شود .

انجام آزمایش به مجموعه ای از اعمال و فعالیتها گفته می شود که به منظور شناخت پدیده ها برای سنجش فرضیه ها انجام می گیرد و موجبات دست ورزی و کسب مهارت و تجربه را فراهم می سازد. فعالیتهای آزمایشگاهی برای رسیدن به هدف های گوناگونی انجام می شوند و بستگی به دوره های تحصیلی و نیز آموزشی یا پژوهشی بودن آنها دارند.منظور اساسی از این فعالیتها،آشنا ساختن دانش آموزان یا ماهیت روش پژوهش علمی،از قبیل مشاهده،جمع آوری و سازماندهی اطلاعات و نتیجه گیری منطقی از آنهاست.فعالیتهای آزمایشگاهی همواره نقشی کانونی و برجسته در برنامة درسی آموزش علوم تجربی داشته اند و دبیران علوم بر این باور بوده اند که از درگیر کردن دانش آموزان با فعالیتهای آزمایشگاهی بهره های فراوان می توان گرفت.انجام آزمایش در علوم تجربی،نقش مؤثری در یادگیری عمیق و پایدار دانش آموز دارد و این امر نه تنها سبب ایجاد انگیزه در دانش آموزان می شود،بلکه آنها را با مراحل اکتشاف علم و روش علمی آشنا می کند تا مطالب را از نو کشف و تجربه کنند.